2013. szeptember 10., kedd

Szilvásgombóc


Még mindig szezonja van a szilvának. Múlt héten Anyukám hozott egy nagy dobozzal, ő is kapta a szomszédtól valamiért cserébe. Így megy ez vidéken, kőkemény cserekereskedelem folyik. Adok neked, szomszéd, egy kis házi befőzésű lecsót télire. Köszi, szomszéd. Én meg adok neked szilvát...

Nagymamám is így csinálta belőle a gombócot. Oké, ő nem variált a cukrozással, azt sem tudta, létezik más cukor is, mint A FEHÉR kristálycukor.


Szilvásgombóc


Hozzávalók (20 közepes gombóchoz):

1 kg krumpli
25-35 dkg liszt (attól függően, a krumpli mennyire lisztes)
2 ek olaj (vagy zsír, ha bírja a koleszterinetek, én a ló túlsó oldalára estem...)
1 ek búzadara
1 tojás
jó nagy csipet só

20 szem érett szilva
20 db kockacukor (nádcukorból)
őrölt fahéj

zsemlemorzsa (sok) + 4 ek. étolaj (vagy zsír)
őrölt fahéjas porcukor

A krumplikat megmostam, majd egy fazékban, hideg vízben feltettem főni. Héjában. Amíg a krumpli főtt, megmostam, kettévágtam és kimagoztam a szilvákat. Kimértem a lisztből 25 dekát.

Amikor a krumpli megfőtt, hagytam kihűlni. Megpucoltam és krumplinyomóval áttörtem. Hozzáadtam 25 dkg lisztet, a búzadarát, az olajat és a sót, összekevertem, majd beleütöttem az egész tojást és gyúrni kezdtem. Ragadt. De nagyon. Úgyhogy elkezdtem hozzáadni még lisztet. Itt már nem méricskéltem, csak apránként, 1-1 maréknyi lisztet szórtam a keverékhez. Idővel szépen összeállt a tészta. Már nem ragadt a kezemhez. Lisztezett pulton gyúrtam még, majd fél centi vékonyan kinyújtottam és nagyjából 8x8 centis kockákra vágtam. 

Közben ez nagy fazékban vizet kezdtem forralni, egy nagy serpenyőben pedig 4 ek-nyi olajjal pirítani kezdtem a morzsát. Sokat. Tegnap zsírral csináltam a túrógombóchoz, ma figyeltem a koleszterinemre...

Amíg a víz felforrt, megcsináltam a gombócokat. Fél szilva a tésztakockára, közepébe 1 kockacukor, tetejére a szilva másik fele, megszórtam fahéjjal. Az összes tésztakockát kiraktam a fahéjas, cukros szilvával. Gombócot csináltam belőlük: a tésztakockák sarkait lisztezett kézzel összefogtam, majd gombócot formáztam belőlük.

Forrásban lévő vízbe tettem. Megvártam, hogy a gombócok feljöjjenek a víz tetejére, még 2-3 percig hagytam őket a zubogó vízben, aztán szűrőlapáttal átszedtem mindet a pirított morzsára és alaposan megforgattam őket. 

Fahéjas porcukorral és szilvamártással ettük.



1 megjegyzés:

  1. Különleges gasztronómiai konstelláció érhető tetten a gombóc esetében. A töltelék a legjobb pálinkaalap mind szilva, mind barack esetében. Más töltelék szóba sem jön.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...